Page 8 - COMPOSITE SOLUTIONS - Fascicolo 1/2016 - Issue 1/2016
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w MARKETS
UK Composites Sector - current position
and opportunities
Fibre reinforced polymer (FRP) composites have made inroads into virtually every end- user industry for a variety of reasons and key
advantages. The fact that the material is designed alongside the component means that you can add strength and stiffness at critical points in the design and thus optimise performance. Being light weight, for example, means less energy is required to make an FRP car or airplane move and less cost to run; in construction it could mean reduced road/rail closure times, taller structures, increased bridge spans or improved access; in
Sue Halliwell Operations Manager, Composites UK
leisure and sporting activities a stronger lighter product could provide significant benefit. Reduced through life maintenance is also a key advantage in many applications.
MEETING UK INDUSTRY CHALLENGES
The 2009 UK Composites Strategy reflected the UK's growing status at the forefront of composites development. This strategy focused on the development of manufacturing capability and capacity, with recognition that leadership, supply chain, skills, and
environmental technologies development play a supporting role. To help deliver this strategy the Composites Leadership Forum (comprised of UK stakeholders and delivery partners) was formed and held its inaugural meeting in October 2012. UK government has invested in research and development with significant Technology Readiness Level (TRL) 4-6 projects totaling some £300m over the last 5 years. As a result, much of the 2009 strategy has now been achieved and the UK composites industry strengthened.
The Ernst and Young report of 2010 prepared for UKTI (UK Government department for trade and investment) and BIS (UK Government department for Business Innovation and Skills), stated that there are around 1500 companies involved in the UK composites industry, of which more than 85% of activity is undertaken by the 38 largest companies which includes GKN Aerospace, Airbus UK, Hexcel, BAE Systems and Bombardier. Outside of the 38
ACCOGLIERE LE SFIDE DELLE INDUSTRIE
IN UK
UK Composites Strategy 2009, ha messo in luce lo status sempre più prestigioso della Gran Breta- gna sul fronte dello sviluppo dei compositi. Que- sta strategia si è incentrata sullo sviluppo delle capacità produttive e sui volumi riconoscendo che la leadership, la catena di distribuzione, le capacità e le tecnologie dedicate all’ambiente giocano un ruolo di supporto. Per agevolare l’implementazione della strategia è stato creato il Composite Leadership Forum (che include gli azionisti britannici e i distributori) che ha tenuto l’incontro inaugurale nel mese di ottobre del 2012. Il governo britannico ha investito in ricerca sviluppo con progetti significativi di Technology Readiness Level (TRL) 4-6 per un investimento totale di circa 300m£ nel corso di questi ultimi 5 anni. Di conseguenza, gran parte delle strategie del 2009 sono già attuate con il risultato che l’industria dei compositi in UK si è rafforzata. Nel rapporto Ernst e Young del 2010, realizzato
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compositesolutions n.1/2016
Settore dei Compositi in UK - stato attuale
e opportunità
Sue Halliwell Operations Manager di Composites UK
I compositi a base di polimeri fibrorinforzati (FRP) sono ormai materiali potenzialmente di largo impiego per ogni industria operante sui mercati dei pro- dotti finali per svariate ragioni e per i fondamen- tali vantaggi che offrono. Il fatto che il materiale venga sviluppato insieme al componente significa che è possibile incrementare resistenza e rigidità nelle fasi critiche del progetto ottimizzandone quindi la prestazione. A esempio, il peso inferiore di un’automobile o di un velivolo in FPR, implicano
che è richiesto un quantitativo di energia minore per muoverlo oltre a costi di gestione inferiori; nel settore delle costruzioni ciò potrebbe signi- ficare tempi di realizzazione ridotti per strade e ferrovie, strutture più alte, ponti più lunghi e di accesso più facile; anche nel settore dello sport e del tempo libero il peso inferiore e una maggiore resistenza rappresentano un vantaggio fondamen- tale. Anche la minore richiesta di manutenzione è un punto fondamentale in molte applicazioni.
Automotive research and developments
at WMG, part
of the High Value Manufacturing Catapult
Ricerca e Sviluppo nel settore Automotive presso WMG, parte
di High Value Manufacturing Catapult